Doelgroep
Jeugd 0-18 jaar, zoals gespecificeerd in de Jeugdwet.
Specifieke eisen
Diagnostiek heeft betrekking op informatieverwerving en - verwerking om een stoornis of probleem te kunnen vaststellen en te beoordelen of er wel of geen behandeling nodig is. Diagnostiek kan maximaal voor 20 uur ingezet worden. Dit product is bedoeld voor situaties waarin enkel en alleen diagnostiek nodig is, bijvoorbeeld wanneer nog niet duidelijk is of diagnostiek wel of niet door een behandeling moet worden opgevolgd. In het geval van diagnostiek bij aanvang van een behandeling of aanvullende diagnostiek tijdens een lopende behandeling valt diagnostiek onder de lopende indicatie voor behandeling en wordt hier geen aparte indicatie voor afgegeven. Het product kan niet gelijktijdig ingezet worden met een behandelingsproduct. Wanneer tijdens een lopende behandeling externe expertise nodig is voor het stellen van de diagnose dan kan de aanbieder dit in onderaannemerschap organiseren.
Problematiek
Als een vermoeden bestaat dat er iets met een jeugdige en/of het gezinssysteem aan de hand is, maar de aard en de ernst van het probleem nog niet voldoende duidelijk is, kan diagnostiek ondersteuning bieden om de hulpvraag te verhelderen. Verwijzers kunnen om diagnostiek vragen bij zorgaanbieders.
Kenmerken behandeling
Diagnostiek omvat alle activiteiten gericht op verduidelijking van de klachten en van de zorgvraag. Onder diagnostiek zijn de volgende activiteiten te onderscheiden: Intake/screening: alle (gespreks-)activiteiten gericht op verduidelijking van de klachten en van de zorgvraag. Verwerven informatie van eerdere behandelaars. Anamnese: het verzamelen van alle noodzakelijke diagnostische informatie bij de patiënt middels gesprekken en vragenlijsten. Hetero-anamnese: het verzamelen van alle noodzakelijke diagnostische informatie bij familie of andere relaties van de patiënt middels gesprekken en vragenlijsten. Psychiatrisch onderzoek. Psychodiagnostisch onderzoek (intelligentie, neuropsychologisch, persoonlijkheid). Orthodidactisch onderzoek. Vaktherapeutisch onderzoek. Contextueel onderzoek (gezin, school, et cetera): inschatten van de invloed/beperkingen/mogelijkheden van gezin, school of andere voor het kind/de jeugdige Versie 4 Product Diensten Catalogus. Bijlage 3 van de Overeenkomst BA ondersteuning Jeugd, WMO, Beschermd Wonen en Maatschappelijke deelname en werk versie 20190101 Pagina 20 van 82 betekenisvolle milieus. Lichamelijk onderzoek. Aanvullend onderzoek (laboratorium, radiologie, klinische neurofysiologie, nucleaire geneeskunde). De behandelaar registreert de patiëntgebonden tijd die hij besteedt aan het aanvragen en (laten) uitvoeren van aanvullend onderzoek. Intern multidisciplinair overleg ter vaststelling van de diagnose en formulering van het behandeladvies. Advisering: diagnostische bevindingen en behandelingsadvies bespreken met betrokkenen en in gezamenlijkheid bepalen van het verdere beleid. Overige diagnostische activiteiten. De verslaglegging van het onderzoek en het overdragen van het onderzoek en de resultaten van het onderzoek aan de definitieve behandelaar. De aanbieder zet de benodigde activiteiten uit bovenstaande lijst in om tot een goede diagnose te komen. Nadat diagnostiek heeft plaatsgevonden kan door de toegang/verwijzer wel of geen behandeling worden toegekend.
Wettelijke criteria
Jeugdwet
Kwaliteitseisen
Conform SKJ/BIG-eisen en norm verantwoorde werktoedeling zoals geformuleerd in het Kwaliteitskader Jeugd. Diagnose door een gedragswetenschapper: Beroepsgeregistreerde (BIG) GZ-psycholoog. SKJ-geregistreerde orthopedagoog-generalist met diagnostische aantekening bij NIP/NVO. Beroepsgeregistreerde kinder- en jeugdpsycholoog NIP met diagnostische aantekening bij NIP. Een psychiatrische diagnose mag alleen door een BIGgeregistreerde GZ-psycholoog, klinisch psycholoog of psychiater worden gesteld.